söndag 15 maj 2011

Jag råkade hitta följande sammanfattning över upptrappningen till dagens läge i Libyen.



Rätt skrämmande om man har möjlighet att inse att allt som har sagt om Libyen i TV och press kan vara ena sidans bild.

Intressanta saker som hänt är Ron Pauls uppryckning till att tala mer som en myndig person. Han har blivit betydligt tuffare mot journalisterna. Ron är nu inne på sitt tredje försök att bli president i USA. Han förestår en återgång till konstitutionen eller grundlagen. Detta innebär färre lagar och politiker som styr Amerikanen. Mer ansvar till individen.

Det är annars inget viktigt att rapportera ifrån Sverige. Vi har följetongen SAAB som är ett skötebarn för pressen trots sin litenhet. Det har varit större bolag på ruinensbrant utan för den skull fått bidrag eller detta positiva bemötande. Med tanke på att det råder överskott på bilar i världen så låt SAAB dö ut innan vi bränner mer pengar på detta special bygge till bil. Eller låt Ryssen ta över om han nu är så sugen.

Under veckan så kommer förstås Grekland, Portugal och Irland spöka i den ekonomiska världen. Kanske får de följe av Spanien. Om jag inte minns fel så ligger arbetslösheten där över 20 % och statens inkomster sjunker och utgifterna stiger.
Jag tillåter mig att vara lite efterklok , kanske man aldrig skulle kringgått reglerna för EMU vid deras inträde.

När det gäller svenska bostadsmarknaden kan man nu se på boligan att antalet fastigheter till salu har stigit med runt 17000 på ngr veckor. Jag brukar kolla på detta och vad jag vet så är detta väldigt högt trots att Boligan inte på ngt sätt ger en absolut värde. Dock så ger deras siffror ett visst tecken på vad som händer på marknaden. Det som jag nu tror stå för dörren är en bostadskrash. För varför skulle Sverige vara undantaget när det visade sig att Australien inte kunde vara det? Australien har nu sedan ett drygt halvår fått se dramatiska fall på fastighetspriser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar